Δευτέρα 27 Ιουνίου 2016

Πού είναι, θάνατε, το κεντρί σου;



Την ίδια στιγμή που η λαβωμένη ορθοδοξία στην Κρήτη τσακωνόταν για το αν η Μία Αγία Καθολική και Αποστολική Εκκλησία είναι όντως εκκλησία ή μόνο κατ'όνομα για ιστορικούς λόγους, αν είναι αδελφή ή ετερόδοξη, αν μας επιτρέπεται να ονομαζόμαστε έστω και χριστιανοί, για να μην στενοχωρήσουν τον κάθε Σεραφείμ και Αμβρόσιο, μια καθολική μοναχή στην Αργεντινή, έχοντας ανατραφεί πνευματικά στην Εκκλησία του Χριστού παρέδιδε την όμορφη ψυχή της στο Χριστό με απέραντη χαρά παρόλο που πόναγε φρικτά.

Πρόκειται για την αδελφή Καικιλία του τάγματος του Καρμήλου, από την πόλη Σάντα Φε της Αργεντινής. Μόλις 43 χρονών προσβλήθηκε από καρκίνο του πνεύμονα που μέσα σε λίγους μήνες εξαπλώθηκε σε όλο της το σώμα.

Δεν έχασε όμως την πίστη της, μέσα στους φρικτούς πόνους, σήκωσε το σταυρό της και ακολούθησε τον Σωτήρα της έχοντας λαμπρούς συνοδοιπόρους τους μεγάλους αγίους του τάγματός της, Ιωάννη του Σταυρού, Θηρεσία της Άβιλα και Θηρεσία του Βρέφους Ιησού.

Ο θάνατος αποτελεί μια τραγωδία για τους θνητούς, και όμως με την πίστη στην αιωνιότητα και την προσδοκία να βρεθούμε στην αγκαλιά του ουράνιου Πατέρα μας, ο θάνατος γίνεται λαμπρός. 

«Πού είναι, θάνατε, το κεντρί σου; Πού είναι, Άδη, η νίκη σου;»  Αναστήθηκε ο Χριστός, και συ καταβαραθρώθηκες. Αναστήθηκε ο Χριστός, και οι δαίμονες ρίχτηκαν κάτω. Αναστήθηκε ο Χριστός, και χαίρονται οι άγγελοι. Αναστήθηκε ο Χριστός, και κανείς νεκρός δεν μένει πια στο μνήμα. Γιατί ο Χριστός σηκώθηκε από το μνήμα και έγινε οδηγός των κεκοιμημένων. Σ᾽ αυτόν η δόξα και η δύναμη στους αιώνες των αιώνων. Αμήν.

Κυριακή 3 Απριλίου 2016

Βυζαντινή Σικελία: το Σπήλαιο του Εσταυρωμένου - Συρακούσες


Το Σπήλαιο του Εσταυρωμένου βρίσκεται στην περιοχή Contrada del Crocefisso, Carlentini των Συρακουσών και διασώζει υστεροβυζαντινές αγιογραφίες του 16ου-17ου αιώνα. Ανήκε και αυτό στο Τάγμα των Μοναχών του Αγίου Βασιλείου του Μεγάλου, στο οποίο είχαν οργανωθεί οι ελληνόρρυθμοι μοναχοί μετά το Σχίσμα υπό την επίβλεψη του Πάπα.
Οι αγιογραφίες εδώ απεικονίζουν τον Παντοκράτορα, την Δευτέρα Παρουσία και δυτικούς αγίους όπως τον Ελίγιο, Αικατερίνη της Σιέννης, Πέτρο, Καλόγηρο και Μαργαρίτα.
Όλες οι βυζαντινόρρυθμές μονές της Σικελίας υπάγονταν στη Σταυροπηγιακή Μονή του Σωτήρος στη Μεσσήνη (San Salvatore in lingua Phari) του οποίου ο Ηγούμενος έφερε τον τίτλο του Αρχιμανδρίτη και σταδιακά εκλατινίζονταν χρησιμοποιώντας πλέον περιστασιακά το βυζαντινό τυπικό.
Το τελειωτικό χτύπημα στα βυζαντινά μοναστήρια της Σικελίας επήλθε το 1866 όταν το νεοσυσταθέν Ιταλικό κράτος κατάσχεσε την εκκλησιαστική περιουσία και οι μοναχοί διασκορπίστηκαν. Η Μονή του Σωτήρος στη Μεσσήνη λειτουργούσε μέχρι το 1908 οπότε καταστράφηκε ολοσχερώς από τον καταστρεπτικό σεισμό μαζί με όλη την πόλη και οι μοναχοί του σκοτώθηκαν.







Βυζαντινή Σικελία: Ναός Αγίου Νικολάου - Modica





Ο Ναός του Αγίου Νικολάου (SAN NICOLÒ INFERIORE)  βρίσκεται στην κωμόπολη Modica στην επαρχία Ragusa και διασώζει θαυμάσεις υστεροβυζαντινές αγιογραφίες του 15ου αιώνα. 




Βυζαντινή Σικελία: Κοινόβιο GROTTA DEI SANTI - Κατάνη


Το κοινόβιο βρίσκεται στην περιοχή Contrada Alia, Licodia Eubea και διασώζει βυζαντινές αγιογραφίες του 13ου. Εγκαταλείφθηκε από τους μοναχούς το 1400.



Βυζαντινή Σικελία: Σπήλαιο των Αγίων - Έννα


Η Λαύρα των Μοναχών του Τάγματος του Αγίου Βασιλείου στην Έννα της κεντρικής Σικελίας (Contrada San Calogero, Enna) διασώζει υπέροχες βυζαντινές αγιογραφίες του 13ου αιώνα.








Βυζαντινή Σικελία: Σπήλαιο των εν Σεβαστεία Σαράντα Αγίων Μαρτύρων - Συρακούσες


Το σπήλαιο των εν Σεβαστεία Σαράντα Αγίων Μαρτύρων στις Συρακούσες (ORATORIO DEI QUARANTA MARTIRI) διασώζει βυζαντινές αγιογραφίες του 13ου αιώνα.






Βυζαντινή Σικελία: Κρύπτη του Αγίου Μαρκιανού - Συρακούσες



Η Κρύπτη του Αγίου Μαρκιανού στις Συρακούσες στην Ανατολική Σικελία διασώζει σημαντικές βυζαντινές αγιογραφίες του 13ου αιώνα,





Βυζαντινή Σικελία: Μονή Αγίου Φιλίππου εν Φαργάλα



Η Μονή Αγίου Φιλίππου εν Φαργάλα (San Filippo di Fragalà) στην επαρχία της Messina στη δυτική Σικελία, ιδρύθηκε ως ελληνικό μοναστήρι το 1090 από τους Νορμανδούς λόγω του ελληνόφωνου πληθυσμού στα κοντινά χωριά και λειτούργησε ανελλιπώς μέχρι το 1866.

Στη θέση του υπήρχε ήδη "ευκτήριον" από τον 8ο αιώνα που ήταν αφιερωμένο κατά πάσα πιθανότητα στον Άγιο Νικόλαο.

Ο Κόμης Ruggero των Νορμανδών το επανίδρυσε το 1090 αφιερωμένο στον Άγιο Φίλιππο Ιερομάρτυρα τον Αργύριο του οποίου η μνήμη τιμάται στις 12 Μαιου. Εἶναι ἄγνωστος στοὺς Συναξαριστὲς καὶ στὰ Μηναῖα. Ἡ μνήμη του ἀναφέρεται στὸ Σιναϊτικὸ Κώδικα 647 καὶ στὸν Κώδικα Δ. α. Ι.Χ. τῆς μονῆς τῆς Κρυπτοφέρρης τῆς Ρώμης, ὅπου καὶ ἡ ἀκολουθία του. Ο πρώτος ηγούμενος ονομαζόταν Γρηγόριος και ετάφη στο καθολικό της Μονής στην οποία σώζονται υπέροχες βυζαντινές αγιογραφίες. Η ονομασία της τοποθεσίας Φαργάλας είναι αραβικής προέλευσης και αυτό επειδή οι Άραβες που είχαν καταλάβει την Σικελία το 827 είχαν επιβάλλει παντού αραβικά τοπωνύμια. Ο συγκεκριμένος λόφος ονομάστηκε από αυτούς Farragh Allah, δηλαδή παρηγοριά του Θεού, ακριβώς λόγω της παρουσίας του μοναστηριού. Στη συνέχεια, στα έγγραφα της Μονής η ονομασία έχει εξελληνισθεί ως Φαργάλας και σήμερα στη σικελική διάλεκτο και επίσημα ονομάζεται Fragala'.

Από το 1131 και μέχρι το κλείσιμό του, το μοναστήρι μαζί με όλα τα βυζαντινά μοναστήρια της Σικελίας  υπαγόταν στην Μάνδρα του Σωτήρος στη Μεσσήνη, της οποίας ο Ηγούμενος με απόφαση του κόμη Ruggero B' έφερε τον τίτλο του Αρχιμανδρίτη. Μάλιστα το 1635 ο Πάπας Ουρβανός ο Η' εξύψωσε τη Μάνδρα σε ανεξάρτητη Εκκλησιαστική επαρχία υπό τον άμεσο έλεγχό του,  «Dioecesim propriam, distinctam, et separatam a quavis alia Dioecesi». Σκοπός του ήταν η προστασία των εναπομείναντων βυζαντινών μονών από τον φανατισμό των τοπικών λατίνων επισκόπων που αποσκοπούσαν στον πλήρη εκλατινισμό τους. Ήταν άλλωστε στο συμφέρον της Ρώμης να διατηρήσει την βυζαντινή παράδοση στην Κάτω Ιταλία για να προσεγγίσει τους Ορθόδοξους πληθυσμούς της Ανατολής.

Τιμία Κάρα του Οσίου Λαυρεντίου του Ομολογητή, Λειψανοθήκη του 1680


Η μεγαλύτερη προσωπικότητα της Μονής είναι ο ιερομόναχος Όσιος Λαυρέντιος ο Ομολογητής που γεννήθηκε στο γειτονικό ελληνόφωνο τότε χωριό Φραξινός (σήμερα Frazzano') το 1120 και απολαμβάνει και σήμερα μεγάλης ευλάβειας στη Σικελία με φήμη θαυματουργού. Όταν στο γειτονικό χωριό Frazzano' ανοίχτηκε η λειψανοθήκη του στα τέλη του 16ου αιώνα, βρέθηκε περγαμηνή με το βίος του στα ελληνικά και δυστυχώς σήμερα σώζεται μόνο η μετάφραση που έγινε τότε στα ιταλικά.
Η Μονή φύλασσε δύο λειψανοψήθες του Αγίου, την τιμία κάρα και το δεξί χέρι τα οποία μετά το αναγκαστικό κλείσιμο της Μονής, μεταφέρθηκαν και φυλάσσονται σε Ναό στο γειτονικό χωριό Frazzano'. Αίσθηση προκαλεί η λειψανοθήκη με το δεξί χέρι να δίνει ευλογία βυζαντινή, που φιλοτεχνήθηκε το 1680 όταν Ηγούμενος ήταν ο Antonio Magrì. Στο συγκεκριμένο χωριό μέχρι και τις αρχές του 20ου αιώνα υπήρχαν ακόμα οικογένειες με τα επίθετα Papa και Protopapa που μαρτυρούν την ύπαρξη έγγαμου κλήρου στο χωριό τουλάχιστον μέχρι τα μέσα του 15ου αιώνα. Επί Μουσολίνι τα επίθετα αυτά άλλάξαν σε μια απόπειρα ακραίου εθνικισμού.


Το δεξί χέρι του Οσίου Λαυρεντίου ευλογεί ελληνικά, 1680


Το Μοναστήρι είχε υπό τον έλεγχο του πολλά μετόχια στη γύρω περιοχή, που μαρτυρούν την άνθηση του Βυζαντινού μοναχισμού στη Σικελία κατά το μεσαίωνα, μερικά από τα οποία ήταν τα Μετόχια του Αγίου Θαλλελαίου, του Αγίου Ιππολύτου, του Αγίου Θεοδώρου, του Αγίου Νικολάου του Παλαιοκάστρου, της Αγίας Μαρίας της Γούλλας και του Αγίου Πέτρου του Γαλατίου.

Οι πληθυσμοί στα γύρω χωριά είχαν πλέον εκλατινισθεί το 1400 αλλά το Μοναστήρι ακόμα τελούσε όλες τις ακολουθίες σύμφωνα με το ορθόδοξο τυπικό αν και σε κοινωνία με τον Πάπα Ρώμης.

Το Βυζαντινό τυπικό σιγά σιγά αντικαταστάθηκε από το λατινικό, οι ακολουθίες τελούνταν πότε με το λατινικό και πότε με το ορθόδοξο τυπικό και τον 19ο αιώνα οι βυζαντινές ακολουθίες τελούνταν πλέον σπάνια μόνο σε μεγάλες εορτές.

Το μοναστήρι κατασχέθηκε μαζί με σχεδόν το σύνολο της εκκληστιαστικής περιουσίας το 1866 από το νεοσυσταθέν ιταλικό κράτος και οι μοναχοί που ανήκαν πλέον στο βυζαντινόρρυθμο Τάγμα του Αγίου Βασιλείου του Μεγάλου αναγκάστηκαν να το εγκαταλείψουν και διασκορπίστηκαν. Έκτοτε οι φθορές που υπέστη είναι σημαντικές, η συντήρησή του ξεκίνησε το 1990.

Η Μονή είχε σημαντική βιβλιοθήκη με ελληνικές περγαμηνές και βιβλία γραμμένα από τους ίδιους τους μοναχούς, της οποίας μεγάλο μέρος σώζεται και φυλάσσεται στο Παλέρμο.












Βυζαντινή Σικελία: Κρύπτη Santa Maria della Grotta


Η Κρύπτη Santa Maria della Grotta βρίσκεται στην πόλη Marsala, στην επαρχία Trapani, στη δυτική Σικελία και φυλάσσει εξαιρετικές βυζαντινές αγιογραφίες του 12ου-13ου αιώνα.