Σάββατο, 10 Σεπτεμβρίου 2011

Περί Καλβινισμού της Β' Βατικανής συνόδου


Πρόκειται για απαντήσεις που έδωσα όσον αφορά την εγκυρότητα και ορθοδοξία της τελευταίας Οικουμενικής Συνόδου της Καθολικής Εκκλησίας.

Βέβαια η αποδοχή της εγκυρότητας της Β' Βατικανής συνόδου καθιστά πολλές συζητήσεις γύρω απο τις Καλβινιστικές πρακτικές που εισχώρησαν…

Καλό είναι να γίνεται διαχωρισμός ανάμεσα στο θαύμα που ονομάζεται Β΄Βατικανή Σύνοδος και στο Μάη του 68 που την επισκίασε 3 χρόνια αργότερα.

Πράγματι, η Σύνοδος μέσα από την διάταξη Sacrosanctum Concilium είπε μερικά απλά πράγματα.
Η Μητέρα Εκκλησία επιθυμεί την συνειδητή και ενεργή συμμετοχή των πιστών στη Λειτουργία (SC14). Εδώ η Σύνοδος δεν κάνει τίποτα άλλο από το να επαναλαμβάνει τις εκκλήσεις των παπών  Πίου Ι,Πίου ΙΑ’, Πίου ΙΒ΄να μάθουν οι πιστοί να ψέλνουν τις απαντήσεις στη Λειτουργία, αντί την ώρα της Λειτουργίας να απαγγέλουν το Ροδάριο ή κάποιο εννεαήμερο.

Κανένας άνθρωπος ακόμα και αν είναι ιερέας δεν μπορεί να προσθέσει, να αφαιρέσει ή να αλλάξει κάτι στη λειτουργία (SC22.3). Δεν επιτρέπονται οι καινοτομίες και κάθε νέος τύπος πρέπει να προέρχεται οργανικά από λειτουργικές μορφές που ήδη υπάρχουν (SC23).

Η λειτουργική γλώσσα  για τα λατινικά τυπικά είναι μόνο η λατινική (SC36.1) και η τοπική γλώσσα μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο για τα αναγνώσματα και κάποιες δεήσεις (SC36.2).

Καρπός ήταν το νέο Ρωμαικό Τυπικό, που δεν έκανε τίποτα άλλο από το να επανεισάγει λειτουργικές συνήθειες της πρώτης χιλιετίας.

Ο Μάης του 68 που ακολούθησε, έδωσε νέα πνοή όχι μόνο στον κόσμο, αλλά δυστυχώς και στην καθολική εκκλησία που ζει μέσα στον κόσμο. Κάποια από τα συνθήματά του, του τύπου "Διαβάστε λιγότερο, ζήστε περισσότερο", "Το αλκοόλ σκοτώνει. Πάρτε LSD", "Ούτε Θεός ούτε αφέντης" εισχώρησαν μέσα στην εκκλησία προκαλώντας μεγάλο χάος και σύγχυση τόσο στην θεολογική σκέψη όσο και στην λειτουργική πρακτική. Για τις καλβινιστικές πρακτικές που αναφέρετε, η Εκκλησία τα τελευταία 50 χρόνια, έχει αφορίσει τόσους πολλούς θεολόγους, όσους δεν έχει αφορίσει σε 20 αιώνες. Αν δεν είχε γίνει η Β’ Σύνοδος του Βατικανού, η μπάλα θα είχε πάρει την Σύνοδο του Τρέντο κοκ με νέες ερμηνείες. Δεν είναι τυχαία η φράση του Παύλου ΣΤ΄ το 1972 ότι ο καπνός του σατανά έχει εισχωρήσει στην εκκλησία.

Σήμερα η Εκκλησία βιώνει μια μεταβατική περίοδο που προσπαθεί να συνέλθει και να εξισορροπήσει. Και μελλοντικά, η Ιστορία θα κρίνει μάλλον αρνητικά τις τελευταίες δεκαετίες. Έχει ξανασυμβεί άλλωστε και στο παρελθόν.

Επίσης υπάρχουν και κάποιες διαφορές στα ιερατικά άμφια.

Τα ίδια είναι. Απλά στην Λειτουργία επικράτησε η Casula έναντι της Pianeta και έπεσε σε αχρηστία το Manipulum. Ίσως να αναφέρεστε σε κακόγουστες παρδαλές διακοσμήσεις των αμφίων.

Πολλοί ιερείς που ακολουθούν την νέα τέλεση λένε πως η παραδοσιακή είναι κουραστική.

Τους κουράζει και η νέα, πιστέψτε με. Αλλοίμονο στους εργάτες στα εργοστάσια και στους υπαλλήλους γραφείου που κάνουν επί 8 ώρες καθημερινά τις ίδιες κινήσεις…

Δεν υπάρχουν σχόλια: